Tijdens coronacrisis veel online contact met apotheek

04-09-2020

Ruim de helft van de Nederlanders is tijdens de coronapandemie meer gebruik gaan maken van eHealth. Met name telefonisch en via online herhaalrecepten hadden respondenten contact met de apotheek. Dat blijkt uit een peiling in het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel.

Van de respondenten had 45% tijdens de coronapandemie - de maanden maart, april en mei – één keer of vaker contact met een apotheek, voor zichzelf of voor een gezinslid. 40% van deze groep had contact via de telefoon, een derde vroeg online herhaalmedicatie aan. Ongeveer 20% liet geneesmiddelen bezorgen, en 20% ging daarvoor naar een kluisje.

Weinig respondenten zochten online contact met de apotheek voor advies over medicatie of stelden online een vraag, ook werd nauwelijks gebruikgemaakt van beeldbellen. Bijna iedereen die wel gebruik heeft gemaakt van één of meer vormen van online contact met de apotheek zou dat in de toekomst graag op dezelfde manier doen.

Van de 1500 deelnemers aan de peiling hebben 889 de vragenlijst ingevuld, een respons van 59%.

Bron: https://www.pw.nl/nieuws/2020/e-health-goed-ontvangen-tijdens-coronacrisis

Terug naar overzicht
Top